Krajinou v okolí Sázavy

Výchozím bodem je obec Hamry nad Sázavou. Vyrazíme od rozcestníku Hamry nad Sázavou - žst., rozc. po červené značce směrem k rozcestí Pod Štěnicí. Od kapličky sjedeme po červené do údolí Sázavy, kde nás bude provázet značení Hamerského vycházkového okruhu (žlutá značka s písmenem H). Jedeme po lesní cestě kolem plastiky mamuta a mezi korunami stromů spatříme masív Rozštípené skály. Přejedeme řeku Sázavu a opustíme červenou. Pokračujeme cestou kolem významné technické památky - šlakhamerského hamru. Nyní nás čeká stoupání nad údolí, kde se napojíme na červenou. U rozcestí Samotín pak narazíme na „Konec světa“. Vede tudy hranice mezi Čechami a Moravou. Dále stoupáme pod vrchol Peperek. Od něj pak klesáme do Velké Losenice. Pokračujeme po silnici do Pořežína, kde se napojíme na cyklotrasu 19 a přes Nové Dvory, Bukovou a Nížkov dojedeme do Rosičky.
Cestou do Rosičky se zastavíme u rozhledny Rosička. Po prohlídce sjedeme do obce a poté se vydáme do Matějova a Nového Veselí. Pak pokračujeme po žluté k rozcestníku Holetín - rozc. Zde odbočíme po modré značce směrem k rozcestí Babín - rybník. U tohoto rozcestí opustíme modrou značku a pokračujeme rovně po hrázi rybníka tak dlouho, až dorazíme k asfaltové cestě, kde se po žluté dáme doprava. U rozcestí U Křížku odbočíme vlevo na neznačenou cestu a pokračujeme k soustavě rybníků. Nalezneme tu značku Hamerského vycházkového okruhu, a tak trefíme k cíli. Poslední zajímavostí je u silnice do Žďáru nad Sázavou plastika Hamroně.

Výchozí místo: Hamry nad Sázavou
Cílové místo: Hamry nad Sázavou
Typ kola: horské, trekové
Povrch: lesní cesty, polní cesty, asfalt

Turistické cíle:
Šlakhamr Hamry nad Sázavou, Kostnice Nížkov

Vzdálenosti:
Hamry nad Sázavou (0 km) - rozcestí Pod Štěnicí (1 km) - rozcestí Samotín (3,2 km) - Velká Losenice (6 km) - Pořežín (8,3 km) - Nové Dvory (10,2 km) - Buková (13,2 km) - Nížkov (15 km) - rozhledna Rosička (18,0 km) - Rosička (18,5 km) - Matějov (20,2 km) - Nové Veselí (23,7 km) - rozcestí Holetín – rozc. (26 km) - rozcestí Babín - rybník (28,2 km) - rozcestí U Křížku (30,5 km) - Hamry nad Sázavou (34,4 km)