Průvodce Vysočinou > Co dělat > Tipy na výlet > Výlety > Pěší

Údolím Doubravy

(Chotěboř) Poutavý výlet z Chotěboře kolem vyhlídkových skalisek Koukalky do hlubokého a skalnatého údolí řeky Doubravy. Vycházíme od rozcestníku Chotěboř - náměstí po červené značce směrem Horní Mlýn 2,5 km. Od mlýna pokračujeme stále po červené značce směrem Točitý Vír 1 km, Bílek (ŽST) 5,5 km a jdeme již po naučné stezce „Údolím

Náměšť nad Oslavou a její okolí

Prohlídka renesančního zámku umístěného nad řekou Oslavou, historické jádro v Náměšti, Památník Bible kralické, empírový zámek Šénvald a gotický kostel sv. Petra a Pavla v Jinošově tvoří osu atraktivního a nenáročného výletu, který lze uskutečnit pěšky nebo aute

Údolí Divoké Oslavy

(Náměšť nad Oslavou) Dobrodružná túra z Náměště nad Oslavou nás zavede do malebného údolí řeky Oslavy a ke třem starobylým ruinám hradů Lamberk, Kraví hora a Levnov. Od rozcestníku Náměšť nad Oslavou - žst.se vydáme po červené značce do Velkopolského Dvora. Do

Gotické památky v Hornosvratecké vrchovině

(Bystřice nad Pernštejnem) Budeme postupovat proti proudu řeky Svratky a postupně navštěvovat místa s gotickou architekturou. Uvidíme Vítochov, Dalečín, Jimramov a zříceninu hradu Štarkov. Výlet můžeme začít ve vesničce Vítochov. Na vrcholku holého kopce se již z dálky vyjímá zac

Přibyslav a údolí Sázavy

Tento výlet nás provede okolím Přibyslavi, jednoho z nejstarších měst na Vysočině. Přes údolí Sázavy a Borovského potoka přijdeme k Žižkově mohyle - místo, kde zemřel Jan Žižka z Trocnova. Vycházíme od rozcestníku Přibyslav – nám. po červené zn

Údolí Jihlavy

(Jihlava) Vydejte se s námi na putování podél toku Jihlavy a poznejte rozmanité podoby této významné řeky a krajiny, která ji obklopuje. Výlet začneme u rozcestníku Jihlava – U Jánů (MHD), kam se dostaneme z náměstí po modré značce kolem železniční stanice Jih

Jihlava a Zaječí skok

Trasa tohoto výletu nás zavede do malebného údolí řeky Jihlavy, kde poznáme skaliska Zaječího skoku, pastviny u Rantířova a kapli sv. Jana Nepomuckého na návrší v Plandrech. Východištěm je železniční stanice Jihlava město, kde se napojíme na červenou tu

Telčská krajinná památková zóna

Tento výlet vás zavede až na nejvyšší vrchol Českomoravské vrchoviny a do malebné krajiny s přirozenými rašeliništi, rašelinnými loukami, soustavami rybníčků a pestrými smíšenými lesy. Východištěm je hrad Roštejn, odkud se držíme modré značky a 0

Praskoleská lípa a okolí Telče

V Praskolesích objevíme prastarou lípu, která v sobě ukrývá malou zvoničku. Dále náš výlet povede na skaliska na vrších Hradisko a Bradlo a k Pařezitému rybníku. Východiskem výletu je vesnice Praskolesy, která se proslavila svou chráněnou dominantou - pra

Polná a údolí Šlapanky

Při tomto výletě si prohlédneme jedinečné památky v Polné a údolí říčky Šlapanky. Poznáme krásné břehy rybníku Bor a Kukle a v závěru nás čeká prastarý kamenný most Lutrián při soutoku řeky Šlapanky a Zlatého potoka. Z Husova náměstí v Polné

Tajemná místa pod Melechovem

(Ledeč nad Sázavou) Cílem tohoto výletu je dominantní vrchol Melechov, který je nejvyšším bodem celého Ledečska. Cestou k němu zavítáme k přírodní památce Čertův kámen a ve stráni pod vrcholem objevíme zříceninu tvrze. Vycházíme z vesničky Rejčkov po červené značce o

Telč a Velký pařezitý rybník

Během tohoto výletu poznáme Telč, jedno z nejmalebnějších měst České republiky, a jeho okolí v čele se zříceninou hradu Štamberk ve skalách a Velkým pařezitým rybníkem. Výlet začínáme u rozcestníku Telč – nám., odkud vycházíme po zelené značce

Historické památky Telče a Jihlavy

Tento výlet nás zavede do Telče a jejího unikátního historického jádra. Cestou do městské památkové rezervace v Jihlavě navštívíme i městečko Třešť, proslulé výrobou betlémů. Výlet začíná v Telči, která se pyšní zachovalým historickým jádrem

Zajímavosti Přírodního parku Čeřínek

(Dolní Cerekev) Poutavý výlet kolem přírodní památky Přední skála, procházka naučnou stezkou kolem rybníku Klechtavec a přes malé horské osady na Čeřínek. Výchozím bodem tohoto naučného výletu je rozcestí Dolní Cerekev (kostel, nám.), odkud se vydáme po modré turi

Cestou K. H. Borovského k vyhlášenému poutnímu kostelu sv. Anny

(Havlíčkův Brod) Vydejte se s námi z významného historického města Havlíčkův Brod přes údolí Sázavy a přilehlé vesničky k sírnato-železitému pramenu na kopci s poutním kostelem Svaté Anny. Výchozím bodem je okresní město Havlíčkův Brod, jehož původ se váže k mal

Pamětihodnosti Žirovnice a Počátek

Přijměte pozvánku k návštěvě významných historických památek obklopených úchvatnou krajinou na rozhraní Čech a Moravy. V rámci tohoto výletu navštívíme i zámek v Žirovnici či historické centrum v Počátkách. Výchozím bodem je město Žirovnice, pros

Okolí Žďáru nad Sázavou

(Žďár nad Sázavou) Tomuto výletu budou dominovat kromě malebné krajiny především vrcholná díla barokní gotiky v podání Jana Blažeje Santiniho. Výchozím bodem je náměstí ve Žďáru nad Sázavou, odkud se vydáme po červené značce směr Nové Hamry nad Sázavou 4 km. Od rozces

Žákova hora a Tisůvka

(Žďár nad Sázavou) V samém centru Žďárských vrchů se vydáme z bývalé sklářské hutě Cikháj na skalnatý vrchol Tisůvka. Půjdeme kolem pramene Svratky na Žákovu horu a objevíme i stejnojmennou naučnou stezku. Výchozím bodem je malá vesnička Cikháj, odkud se vydáme od rozc

Čtyři palice, Zkamenělý zámek a další skály

(Svratka) Podnikněte výlet z malebného podhůří Českomoravské vrchoviny k tajuplným skalám, ukrytým v hustých lesích Žďárských vrchů. Východištěm je obec Pustá Rybná, odkud půjdeme po zelené značce ve směru na Březiny – první kilometr po silnici až na rozc

Zajímavosti v okolí Věcova

Rámec tohoto výletu tvoří čtyři vesničky obklopené kopcovitou krajinou Žďárských vrchů. Navštívíme tak obce Věcov, Míchov, Koníkov a Odranec. Výchozím bodem je vesnice Věcov, odkud vyjdeme po silnici směr Míchov. Hned ze začátku nás čeká pr

Jimramov a jeho okolí

(Nové Město na Moravě) Během tohoto výletu navštívíme zachovalé historické centrum Jimramova, zříceninu hradu Štarkova a vrchol Prosičku. Výchozím bodem je městečko Jimramov. Odtud se vydáme po červené značce směrem Na louži 3,5 km a Štarkov – zřícenina 6 km. Z Jimra

Rybníky a skály na Novoměstsku

(Kadov) Vydejte se s námi do podhůří Žďárských vrchů k malebným rybníkům, které patří mezi nejznámější rekreační střediska Českomoravské vrchoviny. Tento výlet začíná v obci Kadov. Od stejnojmenného rozcestí vycházíme po zelené značce ve směru Paseck

Okolo rybníků Medlov a Sykovec k Brožově skalce a Pasecké skále

(Kadov) Vydejte se s námi do podhůří Žďárských vrchů k malebným rybníkům, které patří mezi nejznámější rekreační střediska Českomoravské vrchoviny. Tento výlet začíná v malé obci Kadov, která je známá především od druhé poloviny 17. století, kdy zd

Údolí řeky Loučky

(Strážek) Během tohoto výletu, určeného pro zdatné turisty, se podíváme ke zřícenině starodávného hradu Mitrov a hlubokým údolím řeky Loučky místy i kolem skalisek do Trenckovy rokle. Výchozím bodem je vesnička Habří. Z rozcestí Habří – lávka odboč

Skály Žďárských vrchů

(Žďár nad Sázavou) Túra kolem majestátních skal - Dráteníčky, Malínská skála, Lisovská skála, Devět skal, Bílá skála a Čtyři palice. Mnohé z nich jsou oblíbeným cílem horolezců. Výchozím bodem je rozcestník Milovský rybník nedaleko hotelu Devět skal. Vydáváme se po

Kaňonovitým údolím Brtnice ke starodávné zřícenině dvojhradu Rokštejn

Z malebného městečka Brtnice s mohutným zámkem dojdeme údolím řeky Brtnice k zachovalé zřícenině hradu Rokštejn a navíc se podíváme i do širokého údolí řeky Jihlavy. Městečko Brtnice vzniklo ze zeměpanské trhové vsi na křižovatce obchodních cest p

Z Telče přes zříceninu Štamberk a kamenné moře k Velkému pařezitému rybníku

Poznejte během tohoto výletu jedno z nejmalebnějších měst ČR - Telč a jeho okolí v čele se zříceninou hradu Štamberk ve skalách a Velkým pařezitým rybníkem. Tento poutavý výlet můžeme odstartovat u rozcestníku Telč - nám., odkud vycházíme po zelené

Balinské údolí

(Velké Meziříčí) Po prohlídce historického centra Velkého Meziříčí se vydáme na nenáročný turistický okruh v malebném údolí řeky Balinky. Výchozím bodem je rozcestník Velké Meziříčí nám. Z náměstí se vydáme po modré směr Balinské údolí 3 km. Od rozcestní

Údolí Oslavy, Velké Meziříčí a Náměšť nad Oslavou

Oslava na svém toku vytváří několik zákoutí, k nimž patří také úsek mezi Velkým Meziříčím a Náměští nad Oslavou. Výchozím bodem je rozcestník Velké Meziříčí nám., odkud se vydáme po žluté značce směrem na Nesměř. Poté, co nás značka vyve

Turistický okruh ve Středním Pojihlaví

(Mohelno) Výlet nás zavede z Mohelna do hlubokého údolí řeky Jihlavy. Odtud budeme pokračovat přes dvě skalní vyhlídky až ke zřícenině hradu Templštejn. Cestou zpět půjdeme poetickou krajinou přírodní rezervace Biskoupský kopec. Východištěm je obec Mohelno, ze k

Mohelensko a údolí Oslavy

(Kramolín) Výlet nás povede kolem unikátní přírodní lokality - Mohelenská hadcová step do údolí Oslavy a z Vlčího Kopce Haugwitzovou alejí k rozhledně Babylon. Výchozím bodem je rozcestník u obecního úřadu v Kramolíně. Vyrazíme po žluté značce ve směru Zele

Za nejkrásnějšími skálami Žďárských vrchů

(Nové Město na Moravě) Túra kolem vyhlášených horolezeckých skal - Dráteníčky, Malínská skála, Lisovská skála, Devět skal, Bílá skála a Čtyři palice. Výchozím bodem je rozcestník Milovský rybník (594 metrů) nedaleko hotelu Devět skal. Vydáváme se po zelené značce kolem

Zříceniny u Víru

Existuje jen velmi málo míst, kde můžete během 12 km navštívit tři samostatné zříceniny. Tohle je jedno z nich. Východištěm je rozcestí Vír, odkud se vydáme po žluté ve směru Hrdá Ves 0,5 km, zřícenina Zubštejn 4 km. Zprvu půjdeme po silnici a poté za

Naučnou stezkou za zajímavostmi do Přírodního parku Čeřínek

(Dolní Cerekev) Poutavý výlet kolem přírodní památky Přední skála se 14 zastaveními naučné stezky, kolem rybníku Klechtavec a přes malé horské osady na Čeřínek. Výchozím bodem tohoto naučného výletu je rozcestí Dolní Cerekev (kostel, náměstí) poblíž udržovanéh

Okolí vodních nádrží Želiv a Sedlice

(Červená Řečice) Cestou podél vodní nádrže Želiv navštívíme malebná městečka Červená Řečice a Želiv s jejich historickými památkami. Podíváme se také k vodní nádrži Sedlice. Vycházíme od rozcestníku Červená Řečice na náměstí po červené značce směr Želiv 4

Humpolec, Pelhřimov a Křemešnický okruh

Tento výlet kombinuje procházky v přírodě s poznáváním historických míst. Nabídne vám nevšedně pestrou paletu významných pamětihodností. Výlet zahájíme v Humpolci na náměstí, po jehož prohlídce se vydáme po modré značce směrem rozcestí Na Štůl

Pelhřimov a údolí Hejlovky

Vydejte se s námi na klasický turistický výlet z malebného náměstí v Pelhřimově přes Starý Pelhřimov do údolí Hejlovky. Cestou zpátky se budou střídat pole a louky s malými vesničkami. Z náměstí v Pelhřimově vycházíme po modré značce směr Čakovi

Vrchol Melechov a údolí Sázavy

(Ledeč nad Sázavou) Tento výlet nás provede Přírodním parkem Melechov přes nejvyšší bod Ledečska k Sázavě do Přírodní rezervace Stvořidla. Výchozím bodem je rozcestník ve vsi Koňkovice, odkud se vydáme po modré turistické značce směr U Trojáku a Rohule. Střídavý

Hrady a zámky nad řekou Sázavou

(Ledeč nad Sázavou) Během jednoho dne navštívíme tři klenoty Posázaví. Hrad v Ledči nad Sázavou, historické centrum a zámek ve Světlé nad Sázavou a na závěr majestátní hrad v Lipnici nad Sázavou. Své putování zahájíme v malebném městečku a letovisku Ledeč nad Sázavou

Pozoruhodná místa v okolí Lipnice nad Sázavou

Tento výlet začíná prohlídkou hradu Lipnice nad Sázavou. V jeho okolí navštívíme zatopené lomy a obří kamenné monumenty pojmenované Bretschneiderovo ucho, Ústa pravdy a Zlaté oči. Výlet začíná v obci Lipnice nad Sázavou. K významným zdejším pamětiho

Přírodní park Třebíčsko

V okolí Třebíče se nachází pozoruhodně utvářená krajina, pro kterou jsou charakteristické volně roztroušené balvany a menší skalky. Ty spolu s loukami, drobnými lesíky, remízky a rybníky vytvářejí malebný a nezaměnitelný ráz této krajiny. Východištěm je

Příroda a zajímavosti v okolí Třebíče

V Třebíči uvidíme celou řadu historických staveb a zhlédneme evropský unikát - výjimečně zachovalou židovskou čtvrť. Pak navštívíme Dalešickou přehradu a Wilsonovu skálu. Výlet ještě doplníme prohlídkou zámku s krásným parkem v Jaroměřicích a návštěvou historick

Svratecká hornatina v okolí Dalečína

Tento výlet vám představí krásnou členitou krajinu nad vodní nádrží Vír, kterou charakterizuje neporušená příroda hustých lesů a křišťálových potůčků. Výlet zahájíme v Dalečíně a půjdeme po červené turistické značce 4,5 km směr obec Vítoch

Okolí Nového Města na Moravě

(Nové Město na Moravě) Při tomto výletu se vydáme k nejvýše položené rekreační ploše ve Žďárských vrších – rybníku Sykovec. Druhá polovina výletu pak nabízí krásné výhledy na krajinu z Bílé skály, přírodní památku Pernovku a sportovní vyžití v areálu hotelu Ski. Východ

Velké Dářko a jeho pozoruhodné okolí

(Vojnův Městec) Rybník Velké Dářko a jeho okolí má dvě odlišné tváře. Jednou jsou mokřadní lesy a rozsáhlá rašeliniště a druhou je vyhledávané centrum letní rekreace s kempy a plážemi. Východištěm je Vojnův Městec, odkud se vydáme po malé silničce směr Radostí

Zkamenělá řeka u Nejepína

(Uhelná Příbram) Z malebného městečka Uhelná Příbram se vydáme k zajímavému přírodnímu útvaru – Zkamenělé řece, což je proud balvanů připomínající řeku. Výchozím bodem je rozcestník Uhelná Příbram - bus, odkud vyjdeme po modré ve směru Zkamenělá řeka 4 km. S

Údolí Brtnice a zřícenina hradu Rokštejn

Z malebného městečka Brtnice s mohutným zámkem dojdeme údolím řeky Brtnice k zachovalé zřícenině hradu Rokštejn. Navíc se podíváme i do širokého údolí řeky Jihlavy. Tuto trasu zahájíme u rozcestí Brtnice – nám. odkud vyjdeme po modré značce směr R

Přírodní park Rokytná

(Jaroměřice nad Rokytnou) Cílem tohoto výletu je ukázat údolí meandrujícího toku Rokytné, které vyniká zachovalou krajinou. Tvoří ji říční zákruty, staré břehové porosty a četná skaliska, v okolí řeky jsou hustě zalesněné a nepřístupné svahy. Na tento výlet se vydáme z náměst

Kralice nad Oslavou, údolí Oslavy a Chvojince

Výlet zahájíme prohlídkou historických pozoruhodností v Kralicích a Březníku a poté vstoupíme do kaňonovitých údolí řeky Oslavy a říčky Chvojnice s romantickými skalními masívy, kamennými moři a skalnatými sutěmi. Východištěm je rozcestník Kralice n

Cesta K. H. Borovského

(Havlíčkův Brod) Vydejte se s námi z významného historického města Havlíčkova Brodu údolím Sázavy a přilehlými vesničkami k sirnato-železitému prameni na kopci s poutním kostelem sv. Anny. Výchozím bodem je rozcestník Havlíčkův Brod – nám., odkud vyrazíme přes námě

Okruh Brtnickou vrchovinou

(Třešť) Po prohlídce malebných zákoutí městečka Třešť, zámku a zámeckého parku vás zavedeme do nitra Brtnické vrchoviny a na zajímavý vrchol Špičák. Vyjdeme od rozcestníku Třešť – náměstí po modré značce kolem zámku a pěti kaskádovitě uspořádaných

Za vlčím vytím a dalekými rozhledy

(Nové Město na Moravě) Na začátku výletu se svezeme místním vláčkem, poté půjdeme lesem a budeme hledat památník posledního vlka na Vysočině. Vystoupíme na kopce s dalekým výhledem - Kamenice a Metodka. Lesem dojdeme do nejvýše položené obce na Českomoravské vrchovině, Studnic, a při zpátečn

Mezi rybníky a lesy

(Nové Město na Moravě) Výlet nás zavede do jižní části Novoměstska, která je oproti severní položena v nižší nadmořské výšce. Na příjemné procházce bez větších výškových rozdílů objevíme romantická zákoutí, půjdeme otevřenou malebnou krajinou i hustým lesem, odpočineme si u několik

Telčskou krajinnou památkovou zónou

Tento výlet vás zavede až na nejvyšší vrchol celé Českomoravské vrchoviny. Cestou ze zachovalého gotického hradu půjdete v malebné krajině s přirozenými rašeliništi, rašelinnými loukami, soustavami rybníčků a pestrými smíšenými lesy. Výchozím bodem je jed

Údolím Jihlavy z Jihlavy do Přibyslavic

(Jihlava) Vydejte se s námi na 22 kilometrů dlouhé putování podél toku Jihlavy a poznejte tak rozmanité podoby této významné řeky a krajiny, kterou spoluvytváří. Náš výlet začneme prohlídkou historického a kulturního centra Vysočiny, kterým je krajské město Jihlava

Brtnickou vrchovinou z Třeště na Špičák

(Třešť) Po prohlídce malebných zákoutí městečka Třešť, zámku a zámeckého parku, vás zavedeme do nitra Brtnické vrchoviny a na zajímavý vrchol Špičák. Městečko Třešť, kde tento výlet začíná, je proslulé tradicí výroby třešťských betlémů. Ty mají sv

Vysočina Tourism, příspěvková organizace

Tipy na výlet
V létě
V zimě

Spolufinancováno Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj.